۩ اطلاعات برای پارت ها ۩

۩ اطلاعات برای پارت ها ۩
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان وبلاگ درسی و آدرس morteza.bohlol.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






 همانطور که می‌دانید، در کامپیوتر برای نمایش داده‌ها از دو مفهوم استفاده می‌کنیم: بودن یا نبودن! منظور همان صفر و یک است. توجه کنید که صفر و یک نماد است. صفر، نماد یک وضعیت و یک، نماد وضعیتی دیگر. همه اطلاعات کامپیوتر در نهایت تبدیل به همین ۰ها و ۱ها می‌شوند. چندین ۰ و ۱ کنار هم قرار می‌گیرند و داده‌های مختلف را پدید می‌آورند. به طور مثال اگر ۷ تا صفر و یک به صورت ۱۰۰۰۰۰۱ کنار هم قرار بگیرند، طبق جدولی به نام جدول اسکی (که تصویر آن‌را می‌توانید اینجا مشاهده کنید) کامپیوتر آن‌ها را کاراکتر a به حساب خواهد آورد.

 
اما از نظر سخت افزاری بحث چگونه است؟ یعنی اگر از شما بپرسند بر روی دیسک نرمی که داخل یک فلاپی است (فلاپی یعنی نرم)، چه چیزی قرار دارد که می‌توان داده‌ها را یعنی همان صفر و یک‌ها را به وسیله آن‌ها نمایش داد، چه خواهید گفت؟ در مورد CD و DVD چطور؟

من سعی می‌کنم با چند عکس و ویدئو مفهوم را کمی شفاف کنم.

باید بدانید که فلاپی و سی‌دی برای نگه داشتن اطلاعات بر روی خود به دو روش مختلف عمل می‌کنند. فلاپی یک دیسک مغناطیسی (Magnetic Disc) است اما سی.دی و دی.وی.دی دیسک‌های نوری (Optical Disc) هستند.

تفاوت این دو در این است که بر روی فلاپی ما قطعات بسیار ریز مغناطیسی (Magnetic Particals) داریم که توانایی حفظ خاصیت مغناطیسی خود را برای مدت طولانی دارند.

هر قطعه قطب شمال (N) و جنوب (S) مربوط به خود را دارد.

حالا باید تصور کنید که چطور می‌توان با این قطعات ریز، ۰ و ۱ را نمایش داد؟

خیلی ساده است، به طور مثال اگر قطب S در سمت راست بود، این قطعه را می‌گیریم نماد ۰ و اگر قطب S در سمت چپ بود، می‌گیریم نماد ۱٫

سؤال این است که چطور قطب این قطعات را جا به جا کنیم که نماد صفر یا یک شوند؟ یعنی در حقیقتچطور بر روی فلاپی بنویسیم؟

در فلاپی درایو (Floppy Drive) یک هد (head) برای خواندن و نوشتن داریم.

این هد با سطح فلاپی در تماس است. این هد در حقیقت یک سیم‌لوله است. وقتی قرار است یک قطعه نماد صفر شود، به طور مثال پالس مثبت را به سیم سمت چپ هد می‌فرستیم:

میدانی که در سیم‌ پیچ ایجاد می‌شود، آن را تبدیل به یک آهن‌ربا می‌کند و باعث می‌شود سمت راست میله قطب N شود و در نتیجه قطب N مربوط به هر قطعه‌ای که بین این آهن‌ربا قرار گیرد دفع شده و از آن دور می‌شود (قطب‌های مشابه همدیگر را دفع می‌کنند). یعنی در حقیقت چنین اتفاقی در مورد قطعات روی دیسک می‌افتد:

قطعات با توجه به پالسی که به هد دادیم، سر و ته می‌شوند. (قرمز از قرمز دور می‌شود و آبی از آبی)

پس تکلیف نوشتن بر روی فلاپی دیسک مشخص شد.

اما چطور اطلاعات را از روی این دیسک بخوانیم؟

این کار هم با همین هدها انجام می‌شود. هنگام خواندن، عمل عکس نوشتن رخ می‌دهد. قطعات، خاصیت مغناطیسی خود را حفظ کرده‌اند. همین که به میان لوله می‌رسند، لوله یک بار بسیار ضعیف از آن‌ها دریافت می‌کند و نسبت به اینکه کدام جهت آن مثبت شد، میدانی در سیملوله ایجاد می‌شود و جریان به سمت یکی از سیم‌های بالا جاری می‌شود. اگر سیم سمت چپ جریان را رساند یعنی صفر و اگر سیم سمت راست جریان را رساند یعنی یک.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ دو شنبه 30 آبان 1390برچسب:, ] [ 19:42 ] [ ۩۞۩ مرتضی بهلول ۩۞۩ ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
امکانات وب

ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 39
بازدید هفته : 43
بازدید ماه : 69
بازدید کل : 5489
تعداد مطالب : 48
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

JavaScript Codes

دريافت كد بازي آنلاين تصادفي


اس ام اس
 


دريافت کدهاي جاوا براي وبلاگ شما

گسیختن